Søren Friis Smith
Berlingske Tidende, 26.06.1994
Stillingsannoncer i dagbladene henleder opmærksomheden på
fænomenet småbørn på kostskole. Af annoncerne fremgår det,
at skolerne, der søger lærerkræfter, optager børn helt ned
til fern års alderen. Tages kostskolemes markedsføring over
for de sociale forvaltninger som indikator for udviklingen
i antallet af kostskoleanbragte småbøm, synes der at være
tale om en stigende tendens.
At anbringe småbørn på kostskole er, set fra en børnepsykologisk
synsvinkel, betænkeligt. En vellykket personlighedsudvikling
forudsætter på dette udviklingstrin tilstedeværelsen af kontinuerlig
kærlig omsorg fra forældrene. Har barnet ikke forældre, der
kan give barnet denne omsorg, kan andre voksne, der kan, eventuelt
træde i stedet.
For en lille gruppe af behandlingskrævende bøm er et ophold
på en døgnmstitution, der specifikt er tilpasset behandlingsopgaverne,
en nødvendig forløber for en senere tilværelse i en familie.
For en endnu mindre gruppe af bøm er ophold på behandlingshjem
barndommen igennem nødvendig. Den bekymring, der rejser sig,
er, i hvilket omfang kostskolen som døgninstitution for småbørn
er i stand til at møde det almindeligt udviklede barns behov
for omsorg.
Det er den kun i den udstrækning, den er i stand til succesfyldt
at efterligne det intime forældre-barnforhold, der findes
i den almindelige velfungerende småbørnefamilie.
Kostskoleformen stiller spørgsmålstegn ved tilstedeværelsen
af denne kvalitet.
For gruppen af børn med et egentligt behandlingsbehov er der
grund til en om muligt endnu større bekymring. Den til denne
opgave krævede tværfaglige ekspertise findes helt enkelt ikke
på kostskolerne.
Hvilke småbørn anbringes på kostskole? Mit indtryk er, at
de mindste børn, jeg i kraft af mit arbejde som praktiserende
børnepsykolog har mødt, er blandt dem, hvis fremtoning antyder
mindre end optimal udvikling. Mere end et har antydet tilstedeværelsen
af et egentligt behandlingsbehov.
Andre spørgsmål, der rejser sig, relaterer sig til de anbragte
børns køn (drenge synes at tåle døgninstitutionsformen endnu
dårligere end piger), og til hvem, der anbringer: Forældre
og/eller sociale forvaltninger. Hvilken professionel rådgivning
har forældrene henholdsvis sagsbehandlerne haft mulighed for
at konsultere før anbringelsen om nogen?
Og endelig er der spørgsmålet, om der kan findes tilfælde,
hvor denne anbringelsesform er valgt ud fra en prioritering
af psykologiske behov hos forældre eller økonomiske behov
hos den anbringende instans, snarere end ud fra barnets behov
for at få tilfredsstillet grundlæggende omsorgs- eller behandlingsbehov.
Der har i den senere tid været stigende interesse for årsagerne
til vold.
Undersøgelser og klinisk erfaring peger samstemmende på, at
omsorgssvigt i den tidlige barnealder disponerer for en personlighedsudvikling,
der både er præget af mangelfuld impulskontrol og manglende
evne til indlevelse.
Mangel på begge dele kan disponere for voldelig adfaerd. Også
på denne baggrund er det nærliggende at opfordre det nye Bømeråd,
hvis kommissorium indbefatter fremme af undersøgelser af småbørns
livsomstændigheder, til at interessere sig for den nævnte
anbringelsespraksis.
Sidst
opdateret den
04.05.2006
post@sfsmith.dk
|