INDHOLD
INTRODUKTION
DET FØRSTE MØDE MELLEM FORÆLDRE OG UNDERSØGER
NETVÆRKSUNDERSØGELSEN
DEN BØRNEPSYKOLOGISKE UNDERSØGELSE
UNDERSØGELSEN AF FORÆLDRENES OMSORGSEVNE
UDFORMNINGEN AF ERKLÆRINGEN
AFSLUTTENDE BEMÆRKNINGER
INTRODUKTION
Børnepsykologisk Rådgivning (BpR) åbnede
den 01.10.1987. Fra starten har der sideløbende med
private klienter været henvist familier, hvor man
ønskede en undersøgelse af forældrenes
omsorgsevne ("forældreevne" eller "forældrekompetence").
Tidligere var det altid sagsbehandleren, der kontaktede
BpR for at henvise en familie. Med tiden er det blevet mere
almindeligt, at forældrene selv, eller deres advokat,
henvender sig. På den måde får familien
medindflydelse på, hvem der skal foretage undersøgelsen.
- Uanset hvem der henvender sig, er det altid det offentlige,
der betaler for undersøgelsen.
En undersøgelse af forældres omsorgsevne kan
gøres på forskellige måder. Hos Børnepsykologisk
Rådgivning er der i reglen tale om en 3-i-1-undersøgelse,
hvori indgår:
1: NETVÆRKSUNDERSØGELSE
2: DEN BØRNEPSYKOLOGISKE UNDERSØGELSE - OG
3: UNDERSØGELSE AF FORÆLDRENES OMSORGSEVNE
Undersøgelsens forløb beskrives nærmere
i det følgende.
DET
FØRSTE MØDE MELLEM FORÆLDRE OG UNDERSØGER
Der er fire formål med det første møde.
1) Parterne skal præsenteres for hinanden.
2) Forældrene skal have oplyst, hvad en undersøgelse
af deres omsorgsevne indebærer.
3) Er forældrene i stand til det, søges deres
accept af undersøgelse og undersøger.
4) Forældrene hjælper med at fremstille en liste
over de personer, der kommer til at indgå i Netværksundersøgelsen
(se nedenfor).
Forældrene bliver oplyst om, at de kan vente med at
give deres accept til undersøgelse og undersøger,
til de har haft mulighed for at overveje situationen efter
mødet, ligesom de bliver opfordret til at stille
ethvert spørgsmål, de måtte ønske.
Giver forældrene deres accept til undersøgelsens
igangsættelse, drøftes det, hvem det ville
være muligt og hensigtsmæssigt at drage ind
i "netværksundersøgelsen".
1:
NETVÆRKSUNDERSØGELSEN
Netværksundersøgelsen retter sig
mod familiens sociale netværk. Her indgår personer,
der gennem deres arbejde eller på anden måde
har et særligt kendskab til familien eller til enkelte
familiemedlemmer.
Eksempler på personer i familiens formelle sociale
netværk er sundhedsplejerske, familiens læge,
pædagoger og lærere. For at bevare en hensigtsmæssig
distance til den henvisende instans indgår sagsbehandler
og eventuel hjemme-hos pædagog ikke.
Ofte foreslår forældrene spontant, at medlemmer
af deres familie eller vennekreds også kan indgå.
Det kan være relevant, hvis de pågældende
har en egentlig omsorgsfunktion i forhold til familiens
barn eller børn. Er den omsorg et barn får
på den måde ikke med i undersøgelsen,
bliver resultatet ringere, end barnets virkelige situation
er.
Møderne med de personer, der indgår i denne
del af undersøgelsen, foregår almindeligvis
på deres arbejdspladser eller i de pågældendes
hjem. Formålet med møderne er at supplere resultaterne,
der indsamles på første hånd, med de
resultater, der kun kan opnås på denne måde.
I forbindelse med udformningen af den erklæring, der
formidler undersøgelsesresultaterne til henviseren,
fremsendes 'råteksten' af de respektive mødereferater
til mødedeltagerne, således som de er på
vej til at indgå i erklæringen, med henblik
på eventuel korrektion. Formålet hermed er at
begrænse risikoen for, at erklæringens konklusion
og anbefalinger kommer til at hvile på misforståelser.
Hvis der i mellemtiden er sket noget nyt, kan teksten samtidig
blive opdateret i fornødent omfang.
2:
DEN BØRNEPSYKOLOGISKE UNDERSØGELSE
For at blive i stand til at vurdere forældrenes
omsorgsevne ikke blot generelt, men også i forhold
til deres barns individuelle omsorgsbehov, foretages i fornødent
omfang en børnepsykologisk undersøgelse. For små børn begrænses denne almindeligvis til direkte observationer, eventuelt suppleret med en udviklingsscreening.. For det ældre barn indgår
samtale og observation.
3:
UNDERSØGELSEN AF FORÆLDRENES OMSORGSEVNE
Undersøgelsen af forældrenes omsorgsevne
består af 3 dele.
1: Gennem samtaler med hver af forældrene formidler
de hver deres syn på barnets opvækstvilkår
og udviklingsbetingelser. Tilsvarende, om end mere kortfattet,
formidler forældrene deres syn på deres egne
opvækstvilkår og udviklingsbetingelser. Samtalerne
kan finde sted i klinikken eller i hjemmet. På samme
måde som i Netværksundersøgelsen
sendes råteksten
til forældrene, med henblik på eventuel korrektion.
2: Forældre og barn observeres direkte. Der
foretages almindeligvis 3 observationer, hver af 2 til 3
timers varighed, ideelt på forskellige tidspunkter
af dagen. Tid og sted aftales i forvejen med forældrene.
Det tilstræbes, at observationerne foregår i
hjemmet, men er det ikke muligt, kan observationerne foretages
et andet sted, eksempelvis i og omkring den døgninstitution,
hvor barn og eventuelt forældre opholder sig.
3: På baggrund af 1: og 2: suppleret med resultaterne
af den børnepsykologiske undersøgelse og netværksundersøgelsen
vurderes forældrenes omsorgsevne herefter på
hver af i alt 7 nærmere definerede områder (4).
Resultaterne af denne vurdering formidles for alle 7 områders
vedkommende i erklæringen. På denne måde
sikres det, at erklæringens centrale del bliver nuanceret
og ikke får karakter af et katalog over forældrenes
begrænsninger og vanskeligheder. Dette tilstræbes
i øvrigt både i hele undersøgelsesarbejdet
og under udarbejdelsen af erklæringen.
UDFORMNINGEN
AF ERKLÆRINGEN
Et centralt princip ved udformningen af den erklæring,
der formidler undersøgelsen af forældres omsorgsevne
er, at indsamlede resultater holdes adskilt fra vurderingen
af disse. Derfor har erklæringsteksten, der vedrører
'netværksundersøgelsen', 'den børnepsykologiske
undersøgelse' og 'undersøgelsen af forældrenes
omsorgsevne', frem til overskriften 'Vurdering af (forældrenes
navne) omsorgsevne overfor (barnets navn)', faktuel karakter.
'Vurdering' i overskriften indikerer, at det efterfølgende
netop har en sådan karakter, ligesom det er tilfældet
i det efterfølgende hovedafsnit, der er benævnt
'Vurderende sammenfatning'. Her vurderes alle de indhøstede
resultater med henblik på at klargøre baggrunden
for de efterfølgende afsnit: 'Konklusion' og 'Anbefalinger'.
Forinden erklæringen kan fremsendes til henviser,
afholdes et afsluttende møde med forældrene.
Her formidles konklusion og anbefalinger, og forældrene
opfordres til at give deres mening til kende herom. Denne
gengives afslutningsvist i erklæringen i afsnittet
med overskriften: 'Forældrenes holdning til de givne
anbefalinger'.
AFSLUTTENDE
BEMÆRKNINGER
I en række tilfælde peger konklusion
og anbefalinger på, at familien kan forblive samlet.
I andre tilfælde findes forældrene omsorgsevne
ikke at være tilstrækkelig. Er det sidste tilfældet,
og kan forældrene ikke acceptere en anbringelse af
deres barn, eventuelt sammen med forældrene, kan det
offentlige beslutte sig for at gennemføre en anbringelse
uden forældrenes samtykke.
En sådan beslutning er en af de mest indgribende foranstaltninger,
det offentlige kan udøve overfor borgerne. Det betydelige
omfang en undersøgelse af forældrenes omsorgsevne
har, skal ses på denne baggrund. Det konkrete timetal
der bruges til undersøgelse af forældre og
barn afhænger blandt andet af familiens størrelse
og om der er forhold, der gør mere omfattende transport
nødvendig.
Den omtalte undersøgelsesmetode
søges løbende forbedret. Forandringer kan
derfor forudses.
LITTERATUR
(1) Robyn M. Dawes: House of Cards :
Psychology and Psychotherapy Built on Myth. Free Press.
1996. [Køb
bogen hos Internetboghandleren Amazon.co.uk].
(2) Scott o. Llienfeld, James m. Wood &
Howard N. Garb: What's Wrong With This Picture?. Scientific
American [Læs
artiklen - i PDF-format].
(3) Garbs HV. Studying the Clinician. Judgement
Research and Psychological Assessment. APA 1998 [Køb
bogen hos Internetboghandleren Amazon.co.uk].
(4) Kari Killén: Omsorgssvigt er alles ansvar.
København. Hans Reitzels Forlag. 1999. [Køb
bogen hos Internetboghandleren Stop4u.com].
Se i
øvrigt:
Artikler
hvoraf mange handler om forebyggelse af omsorgssvigt.
Artiklerne er (næsten) alle i fuld tekst.
Søren Friis
Smith,
27.03.2002
Hvornår
kan jeg få en tid?
Nøgleord:
Omsorg, Omsorgsevne, Omsorgskompetence, Omsorgssvigt,
Forældre, Forældreevne, Forældrekompetence, Forældresvigt,
Tvangsanbringelse, Tvangsfjernelse, Anbringelse
uden samtykke |
|
Sidst
opdateret den
04.05.2006
post@sfsmith.dk
|