Søren Friis Smith
Politiken, 24.03.1995
For et par år siden blev en stor skoledreng (identiteten
sløret) henvist hertil, idet forældrene bekymrede sig for,
om han havde været udsat for blufærdighedskrænkelse. Undersøgelsen
af drengen pegede på, at en krænkelse, som den forældrene
tænkte på, ikke havde fundet sted. Men krænket på sin blufærdighed
havde han ofte følt sig og i mange år. Det startede i børnehaven,
hvor han ikke kunne få lov til at gå på toilettet i fred.
Det lærte ham at holde sig. I skolen var der dog ingen vej
uden om omklædningen og det fælles bad i forbindelse med gymnastikundervisnmgen,
Det havde faktisk altid pint ham, men han havde affundet sig
med det.
Undersøgelsen af denne dreng fik mig til at interessere mig
mere for, hvordan børn gives mulighed for privathed og dermed
for ikke at føle sig blufærdighedskrænket. Jeg har set på
indretningen af vuggestuer, børnehaver, skoler og døgninstitutioner.
Og jeg har talt med bøm, forældre, pædagoger og lærere.
Det
indtryk der herefter har dannet sig er, at der på dette område,
er noget vi har overset og det i en tid, hvor især seksuelt
betonede krænkelser af børn, med korte mellemrum, flittigt
er blevet debatteret i aviser, fagblade og fagfolk imellem.
Blændet af enkeltstående store sager har vi tabt interessen
for mængden af dagligdagens blufærdighedskrænkelser, som især
vore børneinstitutioner, skolen indbefattet, er ansvarlig
for.
Hvorfor, kan man spekulere over, men hvordan, kan man gå ud
og opleve.
De fleste, der har haft småbørn, kan huske, at der var tidspunkter,
ikke længe efter at de havde lært at gå, hvor børnene søgte
enrum, f.eks. bag en dør. Blufærdigheden er således til at
få øje på midt i vuggestuealderen, men denne erkendelse er
det vanskeligt at se afspejlet i indretningen af vuggestuernes
pusle og toiletfaciliteter. Her er fysisk sikkerhed, ergonomi,
hygiejne, lysforhold og flugtveje i højsædet (og godt det
samme), men børnene må lade sig udstille som om blufærdigheden
var en følelse, der først udviklede sig langt senere.
I børnehaven er forholdene ikke meget bedre. 'Spanske
vægge' mellem wc-kummerne kan det blive til, men ingen dør
til afskærmning for den, der skal på toilettet, De børn, der
ikke kan affinde sig med det, lærer at holde sig. Dem er der
mange af. Det barn, der inden det går på toilettet har fået
en voksen til at love at holde vagt ved døren, eller det der
sætter et kosteskaft på tværs, så døren ikke kan åbnes udefra,
er en meget sjælden undtagelse.
Når børnene skal i skole, kommer problemet med gymnastiktimerne.
Ikke helt få børn bliver henvist hertil på grund af mave-
eller hovedsmerter, der netop kommer den morgen i ugen, der
står gymnastik på skemaet. En nærmere undersøgelse af børnene
afslører sammenhængen: Smerterne er opstået som en konsekvens
af udsigten til igen at skulle føle sig blufærdighedskrænket.
Hvor mange børn der lider af denne krænkelse, uden at meddele
sig herom, er svært at sige. Men det er ikke ganske få.
Tiden må nu være moden til at komme børnene i møde
og tilfredssstille deres behov for privathed ved at give dem
fred, når de har mest brug for det. Meget kan gøres, uden
eller med ringe udgift, så vi, sideløbende med at vi bliver
bedre til at håndtere de grove, men sjældne overgreb, også
bliver bedre til at imødegå dagligdagens krænkelser af vore
børn.
Sidst
opdateret den
04.05.2006
post@sfsmith.dk
|