Af Søren
Friis Smith
Psykolog Nyt (Anmeldelse), nr. 17, 1997.
Danmarks Pædagogiske Institut,
DPI, har udfærdiget og publiceret en forskningsrapport
om fænomenet natåbne institutioner for børn
fra 6måneders alderen og frem: „Mig ska’
sov’ her i nat".
I forordet præciseres det,
at formålet er at belyse „hvordan den døgnåbne
daginstitution imødekommer børnenes behov
for et trygt sted at tilbringe natten, mens forældrene
(eller den enlige mor/far) er på aften- eller
natarbejde" (s.5). Det fremgår også,
at en række interesseorganisationer har medfinansieret
projektet. Endelig fremhæves det, at DPI påtager
sig det videnskabelige ansvar for projektet.
I indledningen forudskikkes rapportens
hovedkonklusion: „(..) man kan give børnene
den omsorg, de har brug for i en døgnåben
daginstitution". Ja, man finder endda „mulighed
for udvikling af særlig nære relationer
til og oplevelser med andre børn og pædagoger."
(s.10).
Rapport i tre dele
I det efterfølgende kapitel gennemgås undersøgelsens
tre dele og den valgte kvalitative metode:
1) En observation af børnene,
hvor børnenes adfærd, samvær med
andre børn og voksne og deres aktiviteter er
nedskrevet. I alt 5 børn fra den samme institution
er observeret 6 gange i 7 tidsintervaller svarende til
et samlet tidsforbrug på ca. 300 timer. Et af
de 5 børn er dog kun observeret 4 gange i hver
af de ovennævnte situationer, idet moderen ophørte
med sit arbejde og barnet dermed med døgnordningen.
Børnegruppen var spredt mellem 1%- og 5%-års
alder, 3 var piger, 3 kom regelmæssigt, 2 havde
søskende, 3 boede alene med en forældre,
alle havde været tilmeldt natteordningen i mellem
Vi og 2 år. Børnenes fremmødemønstre
var meget varierende, fra omkring 5 til 16 overnatninger
om måneden. Herudover er to andre tilsvarende
institutioner besøgt. Her observerede man en
gang hvert sted alle børn under et i alt 18 timer
langt besøg uden nærmere specificering
i øvrigt.
2) Et en timelangt interview med
de 5 børns mødre og dertil interview af
to mødre fra to andre natåbne børneinstitutioner,
i alt 7 mødre. 2 af mødrene havde på
interviewtidspunktet allerede valgt at søge arbejde
med andre arbejdstider for at undgå brug af natordningen.
Første halvdel af interviewet bestod af et struktureret,
andet af et semi-struktureret interview.
3) Et semi-struktureret interview
med i alt 5 pædagoger.
Uvidenskabeligt
En gennemlæsning af denne rapport afstedkommer
mange overraskelser og megen undren.
Der reflekteres intetsteds over antallet af børn,
der er observeret eller den uhomogenitet, de repræsenterer.
Ej heller over den valgte observationsmetode set i relation
til andre eksisterende eller til fordele og ulemper
ved valget af en kvalitativ over for en kvantitativ
dataindsamlingsmetode.
Der reflekteres heller ikke over
det faktum, at de mødre, der er interviewet,
udgør et ekstremt lille og ekstremt selekteret
udvalg af mødre, idet det jo for dem alle gælder,
at de har accepteret eller positivt valgt at placere
deres barn i en natåben småbørneinstitution.
Lige så lidt reflekteres der
over, at de i alt 5 interviewede pædagoger udgør
en ekstrem lille og biased gruppe, idet de jo netop
har deres udkomme gennem tilstedeværelsen af denne
institutionstype.
Der reflekteres ej heller over de
deciderede „øjenåbnere", materialet
indeholder. Et eksempel er, hvor de interviewede pædagoger
fortæller, at det har været overraskende
eller endog chokerende at se, hvor let disse børn
faldt til i natordningen (s.49). Tværtimod tager
såvel pædagoger som undersøgerne
uden tøven dette til indtægt for børnenes
trivsel i natordningen. Refleksion er i det anførte
ment som en nødvendig, men ikke tilstrækkelig
foranstaltning. En egentlig videnskabelig behandling
af metodevalg og resultater, med de fordringer dette
indebærer, tages der end ikke tilløb til.
Godnat,
mor
Man præsenteres i rapportens teoretiske overvejelser
– der er ingen klar adskillelse af teori, dokumentation
og vurdering! – for et udflydende og trivielt
omsorgsbegreb, udviklet af den ene af forfatterne, Sven
Thyssen, ifølge hvem omsorgen retter sig mod
barnets kropslige eksistens, det følelsesmæssige
sociale samliv og dets erkendende, skabende aktivitet.
(s.62). (Der findes et substantielt og internationalt
anerkendt alternativ, se kilderne 1 og 2). Følgelig
viser det sig heller ikke i stand til at vejlede undersøgerne.
Konsekvensen er, at de eksempelvis kan spekulere på,
i hvilken udstrækning børnene kan være
hinandens „sikre baser" (s.112).
Endelig tages „tilknytningsteorien"
under behandling, om end ganske stedmoderligt. Bowlby
affejes med en bemærkning om, at hans arbejde
kun var relevant for hans tid. Ainsworth citeres for
i en diskussion om småbørn i daginstitution
at have sagt, at „hvis der er en længere
vedvarende, uafbrudt relation til en anden omsorgsgiver
end moren, så mener jeg virkelig, man vil se samme
relation opstå i forbindelse med denne person
som med moren." (s.101).
Det er angiveligt en af denne undersøgelses
resultater, at det har vist sig, at selv om det er forskellige
pædagoger, der lægger børnene i seng,
sover med dem, og står op med dem fra dag til
dag, er det af underordnet betydning for kvaliteten
af den omsorg, børnene modtager.
Advarsel
Således som den i DPI’s rapport refererede
undersøgelse er designet, forløbet og
beskrevet, må der advares mod at tage dens resultater
alvorligt.
Særligt må der advares
mod at bruge denne rapport som argument, motivationsfaktor
eller ligefrem i pressionsøjemed over for de
ansatte i nogen af de i indledningen nævnte sponsorerende
virksomheder – eller i andre.
Dansk universitetspsykologi er som
bekendt for nylig blevet evalueret. Jeg er helt enig
med Brendan Mahler (3) i, at det giver helt unikke muligheder
for bevæge psykologi i Danmark til en ledende
placering på verdenskortet. Er den her anmeldte
rapport ikke undtagelsen, der bekræfter reglen
om et signifikant højere forskningsniveau på
DPI, må det anbefales, at DPI's forskningsaktiviteter
evalueres og dermed gives de samme muligheder for faglig
udvikling, som den psykologiske forskning har fået.
„Mig ska' sov' her i nat –
om børns ophold i døgnåben daginstitution".
Aasborg M. og Thyssen S. København: Danmarks
Pædagogiske Institut. DPI nr. 1997.06. 120 sider.
Kilder
1) Omsorgssvikt og barnemishandling
(disp.). Heap KK. Oslo: Kommuneforlaget 1988.
2) Omsorgssvigt er alles ansvar.
Killen K, København: Hans Reitzels Forlag1996.
3) Danish Psychology Crisis and Opportunity. Psykolog
Nyt 19971 5, s.b-R.
Anmelderen har i andre sammenhænge
beskæftiget sig med døgnåbne småbørneinstitutioner
ud fra et kritisk omsorgsperspektiv. Der kan henvises
til Internet, hvor følgende hjemmeside p.t. er
under konstruktion: http:/ /inet.uni-c.dk/home/sfsmith/
[Se: http://sfsmith.dk]
Sidst
opdateret den
04.05.2006
post@sfsmith.dk
|