Af Søren
Friis Smith
Psykolog Nyt, nr. 4, 1998.
Min anmeldelse af Aasborg og Thyssens
„Mig ska’ sov’ her i nat" (Psykolog
Nyt 17/1997) har affødt to lange indlæg
i bladet, senest et af lektor Ivy Schousboe (Psykolog
Nyt 1/98). Tak også til Ivy Schousboe for hendes
indlæg.
I det følgende skal jeg, med
udgangspunkt i det seneste indlæg, kommentere
de centrale kritikpunkter i begge indlæg.
Ivy Schousboe anfører som
det vigtigste kritikpunkt, at jeg som anmelder undlader
at delagtiggøre læseren i min holdning
til døgnåbne vuggestuer og børnehaver.
Jeg er helt enig i, at en anmelder
af en videnskabelig publikation, der forlods har en
særlig interesse i eller holdning til genstanden
for den publicerede undersøgelse, bør
delagtiggøre læseren heri. Derfor anførte
jeg i manuskriptet, at jeg var privatpraktiserende klinisk
psykolog. Dermed pegede jeg på, at min erhvervsfunktion
ikke medfører nogen særinteresse i forhold
til døgnåbne småbørneinstitutioner.
Herudover anførte jeg –
og ikke redaktionen, som IS gættede på –
at jeg i andre sammenhænge har beskæftiget
mig med døgnåbne småbørneinstitutioner
ud fra et kritisk omsorgsperspektiv. Netop den oplysning
gør det klart for læseren, at jeg ikke,
som Ivy Schousboe kalder det, er „en tilstræbt
neutral person". Det er svært at forestille
sig, hvad Ivy Schousboe yderligere kunne ønske
sig af oplysninger herom.
Som endnu en understregning af min
særlige optagethed af denne problemstilling henviste
jeg sammesteds til min hjemmeside på Internettet.
På baggrund heraf må
jeg tilbagevise, hvad Ivy Schousboe benævnte var
hendes hovedpointe. Et opslag på den nævnte
hjemmeside oplister mine hidtidige artikler om dette
emne. Min seneste, i form af en kronik i tidsskriftet
„Danske Kommuner" 5/ 1998, er på vej.
Med den vægt, Ivy Schousboe
har givet sin kritik af min angivelige mangel på
åbenhed omkring min forhåndsindstilling
til døgnåbne småbørneinstitutioner,
er det bemærkelsesværdigt, at hun ikke i
sit kritiske indlæg finder anledning til at meddele
læserne om sin holdning til denne nye døgninstitutionstype.
Ivy Schousboe spørger om min
holdning til, om man „må" forske i
små populationer. Naturligvis kan man forske i
små populationer, afhængigt af objekt, metode
og grad af ydmyghed over for resultaternes bæredygtighed
og generaliserbarhed. Og naturligvis kan man anvende
en kvalitativ forskningsmetode. Kari Killen, som jeg
selv nævnte, lod netop sin disputats hvile på
en kvalitativ forskningsmetode. – I den forbindelse
erindrer jeg i om, at Kari Killen Heap og Kari Killen
er en og samme person.
Det er imidlertid klart, at det forhold,
at der „ikke", som Ivy Schousboe noterer
det, „er frit valg på alle hylder",
og det, at man kan være henvist til stærkt
selekterede grupper, gør, at man enten må
finde en videnskabelig metode, der kan anvendes over
for det, der ønskes udforsket, eller man må
lade være med at forske i det. Begrænsninger
af den her omtalte art kan aldrig legitimere brugen
af uvidenskabelige metoder, hvis ambitionen er at udføre
et videnskabeligt arbejde.
Et problem med en kvalitativ metode
som den i den anmeldte rapport anvendte, er imidlertid,
at den stiller betydelige krav til forskernes evne til
en selvstændig, kritisk videnskabelig bearbejdning
af de indsamlede data. Dette er jo vigtigere, jo mere
‘biased’ forskerne i forvejen er over for
det undersøgte.
Aasborg og Thyssen anfører
selv vedrørende den observerede pædagogbarnerelation,
at de har valgt at „bestemme den positivt",
blandt andet med baggrund i, at der hidtil er set en
tendens til at opfatte pædagogens relationer til
børnene som mangelfulde udgaver af forældrenes
(i den anmeldte rapport s. 111-12). En sådan forhåndsindstilling
problematiserer kvaliteten af det udførte videnskabelige
arbejde. En gennemlæsning af rapporten havde bibragt
Ivy Schousboe denne indsigt.
Spørgsmålet om sammenhængen
mellem forældre-barnforholdet og barnets øvrige
sociale relationer, herunder relationerne til dets jævnaldrende,
er interessant. Der er dog intet i den af Ivy Schousboe
omtalte artikel*; der støtter Aasborg og Thyssens
spekulationer om, at et ældre barn kan udgøre
en ‘sikker base’ for et yngre. Det bør
også erindres, at der i de her omtalte døgninstitutioner
er tale om børn mellem 6 måneder og 6 år,
hvor endnu et kendetegn er, at børnegruppens
sammensætning skifter fra nat til nat.
Idet jeg afslutningsvis fuldt og
helt tilslutter mig Ivy Schousboes krav til anmeldelser
i Psykolog Nyt om soberhed og høj kvalitet, konstaterer
jeg, at Ivy Schousboes anmeldelse ikke når et
sådant kravniveau. Vurderingen styrkes af det
faktum, at Ivy Schousboe ikke fandt anledning til at
læse den rapport, der også danner grundlaget
for hendes artikel, før hun skrev sin mere end
en side lange anmeldelse i Psykolog Nyt af min anmeldelse.
* Rutter, M. (1995): Clinical Implications
of Attachement Concept: Retro-spect and Prospect. Journal
of Child Psychology Psychiatry’, 36, 549-571.
Sidst
opdateret den
04.05.2006
post@sfsmith.dk
|