Af Søren Friis
Smith
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner (Kronik), nr.
5, 1998.
Døgnåbne småbørnsinstitutioner er
en nyhed i Danmark. En nyhed, der med ét slag åbner
vidt op for omfanget af den tid, et barn kan opholde
sig i sin vuggestue eller børnehave. Alene af den grund
er det værd at stoppe op og se nærmere på denne nyskabelse.
Hvem vil bruge denne mulighed for
at få sine børn passet? Indledningsvis kan det slås
fast, at de forældre, hvis tilknytning til deres børn
står i vejen for natlig udepasning, selvsagt ikke vil
være at finde i denne gruppe og det er, lykkeligvis,
de allerfleste. Det vil i stedet de meget færre
forældre, hvis tilknytning til deres børn ikke
forhindrer dem i at bruge denne pasningsform. Med andre
ord, forældre med en suboptimal tilknytning til deres
børn. 1 daginstitutionsverdenen kender man allerede
nogle af denne gruppe forældres karakteristika: Børnene
afleveres tidligt om morgenen i deres institution og
hentes først ved lukketid, også selvom arbejdstiden
ikke nødvendiggør et så langvarigt ophold, hvis forældrene
i det hele taget er i beskæftigelse. Børnene afleveres
i institutionen sommeren igennem eller holder kun en
ganske kort ferie. Eller børnene afleveres i institutionen,
selvom de eksempelvis har høj feber, og forældrene undlader
eventuelt at hente dem hjem, når institutionen opfordrer
hertil.
Nødløsningen
Endelig kan man naturligvis også forestille sig
en anden gruppe forældre, der på baggrund af en pludselig
opstået krisesituation ser det som en nødløsning i den
kortest mulige overgangsperiode indtil de får genetableret
ordnede forhold at placere deres børn i en af
disse institutioner. Tjener man de her nævnte forældre
og deres børns mest grundlæggende behov bedst ved at
holde vuggestuer og børnehaver døgnåbne?
Mit
arbejde igennem mange år som uafhængig undersøger af
børn og deres forældre i udsatte familier, har bekræftet
sammenhængen mellem kontakt, tilknytning og omsorg.
Tilknytningen mellem forældre og
børn har som første forudsætning, at parterne er i kontakt,
at de opholder sig på samme sted. Jo mindre kontakt,
des vanskeligere bliver tilknytningen. Det er også grunden
til, at man nu i snart mange år har bestræbt sig på
at undgå kontaktbrud, såvel i tiden som nyfødt og i
barselperioden som senere i førskolealderen, eksempelvis
ved at medindlægge den ene forældre, hvis indlæggelse
af et barn i denne aldersklasse er uomgængelig. På samme
måde som tilknytningen mellem forældre og børn hviler
på kontakten mellem dem, hviler omsorgen for barnet
på tilknytningen mellem parterne. Jo stærkere tilknytning
jo, sikre omsorg.
Tiltrækker
de forkerte
Forældre med en stærk og sikker tilknytning
til deres børn ønsker også selv at have ansvaret for
omsorgen for deres børn mens de sover- og at have dem
indenfor rækkevidde, når forældrene selv sover. Hvis
børnene skal overnatte et andet sted end hos dem selv,
overgiver forældrene ansvaret til én af ganske få, hvis
omsorg for barnet de og børnene er helt trygge ved,
eksempelvis børnenes bedsteforældre.
Overfor den lille gruppe af kriseramte
familier, der kun tvunget af nød kan tænkes at ville
gøre brug af den døgnåbne vuggestue eller børnehave,
bør man af såvel psykologiske årsager, som etiske, finde
andre veje til. Af psykologiske grunde fordi det almindeligvis
er den dårligst tænkelige løsning at placere
et i forvejen kriseramt barn væk fra dets forældre.
Etisk fordi den tid heldigvis er passeret for længe
siden, hvor samfundet reagerede på akut opstået familiær
katastrofe ved at overtage omsorgen for børnene
når der ses bort fra helt exceptionelle tilfælde.
Hvad er det samfundsmæssige perspektiv
i at det offentlige overtager en større del af pasningen
af nogle af de svagest stillede børn? Som nævnt hænger
kontakt, tilknytning og omsorg sammen i forholdet mellem
forældre og børn. Og døgnåbne vuggestuer og børnehaver
vil jo netop tiltrække de forældre, der i forvejen har
en usikker tilknytning til deres børn.
Lader vi stå til, giver vi på kort
sigt grønt lys for den lidelse, børn påføres ved ikke
at være sammen med dem, der bedre end nogen andre er
i stand til at tilfredsstille deres trygheds- og sikkerhedsfølelse,
når dette er mest påkrævet.
Al mulig
støtte
Set over en længere tidshorisont ikke bare
accepterer vi, men tilskynder vi direkte til at forstærke
de negative sociale og samfundsmæssige følger af manglende
omsorg, som allerede er alt for velkendte: Blandt førskolebørnene
ses problemskabende adfærd. I skoleårene fortsætter
det med indlæringsvanskeligheder som tilstødende problem,
frem til at skolegangen afbrydes i utide. Som unge og
voksne er gruppen af de, der blev omsorgssvigtet i deres
opvækst, overrepræsenterede blandt alle de marginaliserede
grupper, som det offentlige behandlings- og forsørgelsessystem
tynges af- og i større eller mindre grad føler sig magtesløs
overfor: Misbrugerne, de kriminelle og de psykisk syge.
Om de voksne, der i opvæksten oplevede omsorgssvigt,
ved vi, at de i meget høj grad mangler forudsætningerne,
ikke for at ville, men for at kunne tilfredsstille deres
børns grundlæggende omsorgsbehov. Med andre ord: Ved
at det offentlige blåstempler døgninstitutionering af
børn i vuggestue- og børnehavealderen, tilrettelægger
man netop de opvækstvilkår for nogle af de i forvejen
mest udsatte børn, som de dårligst tåler med forudsigelige
dystre konsekvenser til følge.
Ovenfor nævnte jeg, at jeg arbejder
som uafhængig undersøger i familier, hvor man fra kommunens
side bekymrer sig for kvaliteten af omsorgen for børnene,
I årenes løb er det blevet til mange undersøgelser.
Disse undersøgelser bekræfter til stadighed 'den sociale
arvs gennemslagskraft. Det er på baggrund af det
arbejde, at jeg varmt anbefaler, at man i stedet for
at etablere nye døgninstitutioner for vuggestue- og
børnehavebørn sikrer, at alle børn, og især dem i de
svageste familier, ydes den offentlige støtte, der skal
til, for at deres forældre sættes i stand til at give
dem al den omsorg, de har mulighed for. Det er, efter
min bedste overbevisning, den mest formålstjenlige måde
at imødegå den sociale arv på.
Sidst
opdateret den
04.05.2006
post@sfsmith.dk
|