Af Søren
Friis Smith
JOB OG BØRN, 29/1-2003
Ofte bruger børn ikke ørerne,
men øjnene, når de skal finde ud af, om
de voksne virkelig mener det, de siger.
Femårige Peter var et af den
slags børn, man ikke kunne undgå at blive
engageret i - på grund af glimtet i hans øjne.
Lige nu sad han i børnepsykologens blå
topersoners sofa og tyggede lidt på sugerøret
fra den juicebrik, han holdt i hånden. Hans mor
sad udenfor.
Ugen før havde Peters mor
været der alene og fortalt om, hvor vanskelig
Peter var. Vanskeligst af alt var dog at få ham
i seng om aftenen. Hvad skulle hun gøre?
Jeg bad Peter fortælle, hvad
der skete, når det blev sengetid. Det gjorde han
beredvilligt:
"Jeg sidder på gulvet
inde i stuen og leger med LEGO. Så siger min mor
ude fra køkkenet: Peter, nu er det snart tid
til, at du skal pakke legetøjet sammen, for du
skal snart i seng."
"Hvad gør du så?", spurgte jeg.
"Så leger jeg videre!"
"Hvad sker der så?", spurgte jeg.
"Så går der lidt tid, og så siger
min mor ude fra køkkenet: "Jeg synes ikke,
at jeg kan høre, at du pakker dit legetøj
sammen, husk at du snart skal i seng".
"Hvad sker der så?"
"Så leger jeg videre!"
"Hvad sker der så?"
"Så går der igen lidt tid, så
siger min mor:
"Nu skal du altså rydde op!"
"Hvad sker der så?"
"Så leger jeg videre!"
"Hvad sker der så?"
"Så smider min mor det, hun har i hænderne
og kommer hen i døråbningen ind til stuen,
og så spørger hun højt om, hvad
jeg tænker på."
"Hvad sker der så?"
"Så leger jeg videre!"
"Hvad sker der så?"
"Så går der igen lidt tid, og så
kommer min mor pludselig løbende ude fra køkkenet
og helt ind til mig, og så står hun lige
over mig - og så kan jeg se, at hun har fået
røde pletter på halsen."
"Hvad gør du så?"
"Jo, så begynder jeg at rydde op, og så
rejser jeg mig."
"Hvorfor gør du det?" spurgte jeg.
"Jo, for når min mor får røde
pletter
på halsen, så mener hun det", forklarede
Peter og fortsatte: "Hvis jeg så ikke gør,
som hun siger, så tager hun hårdt fat i
min arm og får mig til at gøre det, hun
vil have - og det gør ondt!"
Nogle dage efter sad moderen og jeg igen foran hinanden.
Hun var spændt på, hvad jeg havde at sige.
Jeg forklarede hende, hvordan Peter havde gjort mig
klog på, hvad der skete, når han skulle
i seng.
Hun vidste ikke, om hun skulle le
eller græde, men hun indså med ét,
at alle hendes ord havde været overflødige.
Det var ikke ørene, men øjnene Peter brugte,
når han skulle finde ud af, hvornår hans
mor bare talte, og hvornår hun også mente
det, hun sagde.
Vi talte om det at tale sammen med
vores børn - og det at handle sammen med dem.
Jeg tog på både pædagogstandens og
min egen stands vegne et stort medansvar for, at nutidens
børn bliver 'talt ihjel'. Det udspringer jo af,
at vi i den forrige generation så det som et overordnet
mål, at forældrene ikke måtte slå
deres børn. I stedet skulle vi tale med dem.
Problemet er jo bare, at hvis vores
børn ikke vil det, vi vil, og vi kun taler med
dem, ja så finder de ud af, ligesom Peter, at
det er uden betydning, om de gør det, vi siger,
eller ej.
Gør man, som Peters mor:
Siger det samme mange gange med tiltagende styrke, sker
der også det, at adrenalinet løber stærkere
og stærkere rundt i kroppen på den voksne,
og det bliver man sjældent klogere af.
I stedet kunne man én gang
for alle beslutte sig til aldrig at sige noget til sit
barn mere end højst to gange: Én gang,
hvor man siger det, og én gang hvor man samtidigt
også gør, det man siger, sammen med barnet
- med den minimale magtanvendelse, der måtte være
nødvendig, for at det, man ønsker skal
ske, nu også sker.
Sådan en fremgangsmåde har flere konsekvenser:
For det første vil den voksne komme med færre
påbud og forbud. Man orker jo ikke at følge
op på dem alle. Det er nok i grunden ikke så
galt. Den øvrige familie vil også nyde
den forbedrede stemning, der følger heraf. For
det andet når man ikke at blive ophidset, når
man går hen til barnet allerede anden gang. Det,
man siger, vil være fornuftigere, og tager man
fat i barnet, kan man endnu gøre det, så
det opfattes som en kærligheds- og ikke en krigserklæring.
En pointe er også, at børnene
nu er sammen med den voksne - hele tiden.
Hvor ofte tænker vi på, at vi i virkeligheden
beder børnene om tre ting, når vi beder
dem om noget? Vi beder dem for det første om
at holde op med det, de er i gang med. For det andet
om at gøre det, vi vil have dem til. Og for det
tredje beder vi dem - meget ofte - om at forlade det
selskab, de hidtil har været en del af.
I mange tilfælde kan man godt
få børn til både at afbryde det,
de er i gang med, og gøre noget andet, men selskabet
vil de nødigt forlade. De vil såmænd
gerne gå ned med skraldespanden, ud med hunden
eller rydde op på værelset - bare vi går
med.
Jeg bliver tit spurgt, hvor gamle
børn skal være, før de kan gå
alene ud, op eller ned, tænde lyset og så
i øvrigt gøre, hvad man har bedt dem om.
Ofte har jeg svaret med et modspørgsmål:
Hvor gammel var du selv, da du ikke længere kunne
registrere, at pulsen steg, når du skulle gå
ud på en mørk trappe eller ned i en mørk
kælder? Mange voksne fortæller, at det er
de da stadig ikke 'vokset fra'.
Så kan man jo spørge,
hvor let det er for en voksen at overbevise et barn
om, at det ikke skal være bange for det og det,
når man stadig selv er bange for det som voksen?
Afslutningsvis bliver jeg spurgt,
hvor lang tid det almindeligvis tager, før man
kan mærke, at den nye måde at være
sammen med børnene på får dem til
at reagere anderledes på påbud og forbud.
Jeg forklarer, at det kommer an
på, hvor konsekvent den voksne selv er - fra under
halvanden uge og op til tre uger, hvis man altså
ikke opgiver på halvvejen og falder tilbage i
det gamle mønster.
Måske vil der være enkelte
påbud, det fortsat kniber med - dem, der indebærer,
at børnene skal kæmpe med deres frygt for
at være alene eller færdes i mørke.
Men måske gør det heller ikke noget, at
børnene får selskab i netop de situationer,
hvor det er allermest trygt og hyggeligt at være
sammen med de voksne!
Søren Friis Smith
er foredragsholder
og klinisk psykolog med specialistanerkendelse.
Sidst
opdateret den
04.05.2006
post@sfsmith.dk
|