Af Søren Friis Smith
Vores Børn 1991;3:42
Endnu mens børn anvender ble,
lægges grunden til senere toiletvaner. Det ser mange
forældre i form af de rftualer, børn kan udvikle, når
trangen kommer over dem.
Når tiden for at begynde at benytte toilettet
nærmer sig, udvikler mange børn et behov for "privathed".
Med det følger tendensen til at søge at være i fred
ved at gå om bag en dør, en væg eller ind i et helt
andet rum. Måske går de endda ind på wc'et - uden
dog at bruge det endnu. Alt dette sker, mens børnehavetilværelsen
stadig er fremtid. Inden starten i børnehave her de
allerfleste børn og forældre været igennem en af renlighedstræningens
store overgange: den hvor bleen om dagen bliver overflødig.
Barnet og forældrene har nu en rimelig sikker
rutine, der indebærer vaner med hensyn til, hvordan
wc-ritualet startes, herunder hvem af familiens medlemmer,
der hjælper barnet med at løsne tøjet og holder det
med selskab, mens barnet sidder på wc'et. Almindeligvis
vil barnet gerne have selskab.
Anderledes "toiletmiljø"
På dette kritiske tidspunkt i forløbet af barnets renlighedstræning
starter børnehavelivet. Det betyder nye udfordringer
til barnet: enten må det tilpasse sig børnehavens anderledes
tilbud vedrørende "toiletmiljø" eller også må det udvikle
evnen til at holde sig! Toiletforholdene i en børnehave
adskiller sig på næsten alle områder fra hjemmets:
* Både wc og rum har en anden størrelse.
* Der er flere toiletter på stribe, med eller ofte uden
"spanske" vægge imellem og ingen dør til at forhindre,
at andre børn eller voksne bryder forstyrrende ind.
* Vinduerne er placeret, så der er tænkt mere på lysvirkning
og flugtveje end på udviklingen af barnets behov for
privathed.
* Barnet kan ikke være sikker på at have selskab af
en voksen.
Ingen regler
Ser man på de forskrifter der eksisterer til brug for
arkitekter og andre, som står for indretningen af børnehaver,
leder man forgæves efter anvisninger og regler, der
tager udganspunkt i børnehavebørns behov på dette område.
Derimod er kravet til hygiejne, isolering, varme, og
dermed sikkerhed højt prioriteret. Og det er naturligvis
udmærket, men ikke tilstrækkeligt for de bern, der endnu
ikke er helt renlige.
Hvor mange børn, der er berørt af den manglende mulighed
for privathed under toiletbesøg i børnehaven, her jeg
ikke set nogen opgørelse af. En rundspørge blandt pædagoger,
jeg fagligt og personligt er i kontakt med, giver indtryk
af et problem, der er tydeligt for mellem 5 og 10 procent
af alle børnehavebørn. Der svarer tiI et dagligt problem
for mellem 6.000 og 12.000 af Danmarks i alt 120.000
børnehavebørn plus et ukendt "mørketal". Hertil kommer
de børn, som holder sig længere, end de ville have gjort
hjemme, men som dog til tider overgiver sig. Problemets
omfang vokser naturligvis med børnenes alder.
Børnehavetilværelsen er en dag forbi. Så er i hvert
fald problemet med utilfredsstillende toiletforhold
for børnene også forbi kunne man til at tænke Men ak:
toiletforholdene på vore skoler har uhyggeligt mange
steder ikke forandret sig nævneværdigt fra dengang,
forældregenerationen gik i skole for 20-30 år
siden Her er problemet ikke manglende døre men dog manglende
privathed i form af vægge, der ikke går fra gulv til
loft, ringe opvarmningsmuIigheder og dårlig hygiejne:
Der lugter, ganske som for 25 siden. Hvor mange børn
dette er et dagligt problem for, ved jeg ikke. Det er
min formodning, at tallet ville være rystende, hvis
det blev kendt
En dør der kan låses
Enkelte børn søger konstruktive løsninger på deres vanskeligheder.
De forsøger at spærre døren, eller spørger en af de
ansatte, om han eller hun vil holde vagt ved døren.
Denne frimodighed er dog ikke alle beskåret, lige som
den voksne heller ikke altid, skønt viljen er til stede,
har mulighed for at "gå fra" til dette job. Ikke mange
har beskæftiger sig med problemet, og løsningen på det
er heller ikke helt lige til. Spurgte man de berørte
børn, ville svaret utvivlsomt være: Som hjemme.
Toilettet skulle findes i et rum for sig, med vægge,
med en dør til at lukke/låse og - ihvertfald op til
4-5 årsalderen - med yndlingspædagogen inden for
denne dør!
Problem der bør behandles
seriøst
Selv om denne løsning lyder enkel, vil enhver, der kender
til hverdagen i en gennemsnitsbørnehave, trække på smilebåndet.
Hvem skal - med den nuværende normering - træde i stedet
for den pædagog, der opholder sig med barnet, på en
stue, hvor der er 19 andre børn? Hvordan skal man kunne
overskue det eller disse små rum? Kunne børnene komme
til at låse sig inde? Og rengøringsteknisk: Flere kroge,
karme og (dør)flader at rengøre. Og hvor skal pengene
komme fra?
Alligevel bør problemet behandles seriøst. Forældre
og pædagoger bør få klarlagt, hvor mange børn der er
berørt af problemet. Og man må diskutere, hvordan det
rent praktisk kan løses. En dør til at lukke, og i det
mindste et synligt tegn på at der er "optaget", vil
være et minimumskrav for at tilfredsstille de fleste
børn i denne gruppe. En sådan forandring vil koste penge
Vi oplever imidlertid netop nu en voksende opmærksomhed
omkring overskridelser og krænkelser af barnets grænser.
På den baggrund er der håb om, at tiden også vil vise
sig moden til at prioritere tusindvis af børns daglige
behov på dette hidtil oversete, men vigtige område.
(Og så er problemets sundhedsskadelige konsekvenser
slet ikke nævnt).
Sidst
opdateret den
04.05.2006
post@sfsmith.dk
|