Af Søren
Friis Smith
Social Kritik 2003; 15: 95-96
Heksenes forsvarere – en
historisk reportage. Af Jan Guillou. København:
Forlaget Modtryk 2002. 327 sider.
Oversat fra Häxornas försvarare
– ett historiskt reportage. Stockholm: Piratförlaget
2002.
’Heksenes forsvarere’
handler om hvid og sort magi og især om hekse
og hekseprocesserne i 1600-tallet. Læseren introduceres
til den historiske scenografi forinden, da man udsatte
sig for en ganske betydelig risiko for straf, hvis man
fremførte en falsk anklage om trolddom eller
hekseri på tinge. Maleficium eller ’forgørelse’
havde man kendt til langt tilbage i Middelalderen. Det
handlede helt i hovedsagen om forgiftning af mennesker
eller dyr, altså en meget konkret anklage, hvortil
svarede en lige så konkret og håndfast straf.
Var forbrydelsen rettet mod mennesker, svarede straffen
til den man dømte for overlagt mord. Endnu i
13-1400-tallet var folkelige forestillinger om natlige
udflugter til hemmelige, orgiastiske møder med
eller uden ’rideredskab’ kun mildt strafværdigt,
eksempelvis: ”Bed så og så mange bønner,
vis anger og gør det ikke igen!” (s. 22).
Forestillingerne om natlige flyveture
tog sin begyndelse tidligt i 1400-tallet, men spredte
sig uensartet i Europa. Mens de var veludviklede i eksempelvis
Sverige, kneb det med flyveevnen i Danmark og i Norge,
hvor anklagerne almindeligvis drejede sig om tyveri,
blodskam, mord og hor (s. 190).
’Heksenes forsvarere’
handler, som titlen antyder, i høj grad også
om dem, der forvarede de anklagede, fra distriktsdommer
Mandrup Schønnebøl, der efter afhøring
af mistænkte, der sad i fængslernes heksehuller
i Finmarken i det nordlige Norge, og frikendte dem,
til den navnkundige spanske inkvisitor Lope de Vega
Salazar Frías, der, i modsætning til sine
kollegaer, der lagde vægt på bekendelser,
tillagde beviser afgørende vægt. Det betød
at ikke under 5000 kvinder undgik bålet i 1600-tallets
Spanien (s.288).
Børnenes rolle som hekseangivere
er også beskrevet. Den viser sig også at
være meget ujævnt geografisk udbredt, mens
den på ’handleplanet var bemærkelsesværdigt
ensartet. Særlig betydningsfuld var den i Baskerlandet
omkring 1610 og i Sverige omkring 60 år senere.
Helt ned i detaljerne for hvordan børnene blev
bortført af heksene, og hvordan forældrene
oprettede ”vågestuer” (’natåbne
vuggestuer og børnehaver’ i nutidens sprog),
for at undgå at heksene kidnappede børnene,
for at tage dem med på heksesabbatten, var forholdene
ens på de to lokaliteter - der jo geografisk set
ligger langt fra hinanden. Som middel til at undersøge
om børn havde været med på Bloksbjerg
anvendte man i øvrigt også dukker i 1600-tallets
Sverige. - At tolke hvad børn har været
udsat for gennem deres leg med dukker, er således
hverken et nyt eller videnskabeligt baseret påfund
(s. 112).
Sammenligningen mellem heksehysteriet
i 1600-tallet og incesthysteriet i 1980- og 1990erne
er indlysende og fremdrages i bogens afsluttende kapitel.
I Sverige gik dampen af terapeuters hjælp til
deres kvindelige klienter med at finde erindringer frem
om forfærdelige seksuelle overgreb ganske tidligt
i barndommen efter at staten havde betalt mere end 10.
millioner kroner i erstatning til mænd, der først
var blevet dømt, men siden var blevet frikendt.
Jan Guillou noterer: ”Denne epoke er imidlertid
slut. Fortrængte erindringer er ikke længere
mode blandt psykologerne, og den slags sager er ophørt.”
(s. 305). I Norge havde Bjugn-sagen en lignende effekt.
Efter at man havde opfattet 29 børn som ofre
(og et lignende antal voksne som gerningsmænd
m/k) for seksuelle overgreb af en enhver tænkelig
og utænkelig art, hvis fantasifuldhed ikke stod
tilbage for anklagerne mod heksene i 1600-tallet, endte
det med, at én blev tiltalt - og han blev siden
frifundet. Efter dette faldt antallet af anmeldelser
af seksuelle overgreb på børn i Norge dramatisk
(s. 306).
I Danmark har vi ikke haft en tilsvarende
udvikling. Der er (endnu) ikke givet kæmpeerstatninger
til fejlopfattede ofre, ligesom den eneste sag i Danmark,
der kan måle sig med Bjugn-sagen, Vadstrupgårdsagen,
endte med én domfældelse, - en dom der
dog fra flere sider er blevet stillet spørgsmålstegn
ved. Selv om de begivenheder, der i andre lande har
medført dramatiske fald i antallet af anmeldelser,
endnu ikke har fundet sted i Danmark, har man dog også
hér kunne spore et fald i antallet af anmeldelser.
Alligevel kan den, der i dagens Danmark fremfører
kritik af den kritikløse tiltro til genfundne
erindringers historiske korrekthed, og som stiller krav
til anklagerne på linie med den spanske inkvisitor
Zalazars, være sikker på at blive mødt
på en måde, der har lighedspunkter med den
almindelige behandling af heksene i 1600-tallet. - Se
eksempelvis (1).
Må udbredelsen af denne velskrevne
bog blandt pædagoger, psykologer, læger,
sagsbehandlere, jurister og andre faggrupper, der har
den omtalte problematik inde på (arbejds-)livet,
føre til, at besindelsen vil brede sig, også
herhjemme. - ’Heksenes forsvarere’ får
min varmeste anbefaling.
(1)
Halse JAA, Stevnshøj AL. Meld rent ud, Dorthe
Berntsen. Politiken, 03.02.2003, 2. s. 7.
Sidst
opdateret den
04.05.2006
post@sfsmith.dk
|