Af Søren Friis Smith
Weekendavisen, 14-20.01.1994.
Endnu et barn er blevet dræbt af
en jævnaldrende. Senest bar en 14-årig dreng stukket
en 15-årig ihjel. Det er ikke første gang i ny tid herhjemme,
men endnu er det så sjælden en begivenhed, at den gør
indtryk. For ikke så længe siden gav to 11-årige drenges
kidnapning og mord på en to-årig i Liverpool genlyd
langt uden for Englands grænser.
Omkring denne type begivenheder
registrerer medierne reaktionerne hos såvel myndighedspersoner
og fagfolk, som den bredere befolkning. Set i et udviklingsperspektiv
tegner der sig et mønster for den måde, disse tragedier
forstås, og de holdninger, der knytter sig til forståelsen.
Man kan iagttage i alt fire trin.
Første trin er benægtelse. Noget så afskyeligt foregår
ikke her blandt ordentlige og oplyste rnennesker. Sydpå,
østpå måske, men ikke her, hvor vi bor.
Når det så alligevel sker, blandt
danske børn, lige uden for vore vinduer, på en sådan
måde, at vore forsvarsmekanismer ikke kan hamle op med
den rå virkelighed og benægte den, følger andet trin,
projektionen. Voksenverdenens skyld- og skamfølelse
aktiveres over det skete, men følelserne kastes omgående
over på barnet, der dræbte. Det opfattes herefter som
ondt på en måde, der ikke ligger langt fra tidligere
tiders opfattelse af hekse. Der søges ikke efter årsager,
og der argumenteres ikke for behandling. Hævnen står
i fokus. I sin helt utøjlede form karakteriseres situationen
ved, at der blandt de voksne udvikles en egentlig lynchstemning
mod barnet, der dræbte. Tankegangen er simpel: Synderen
bør straffes efter samme recept, som han forbrød sig.
Således som det skete i Liverpool. I miljøer, hvor impulskontrollen
er bedre udviklet hos den voksne befolkning, tales på
dette forståelsestrin for hurtigere domfældelse og (længere)
straf, og for at sænke den kriminelle lavalder, så børnene
kan forstå, at den slags ugerninger får alvorlig konsekvenser.
Selv om midlerne, straffeformen som konsekvens af drabet,
er mere alment accepteret, er måden at opfatte fænomenet
på dog den samme. Barnet er ondt, og det skal vide,
at straffen for at dræbe er hård, og denne udsigt skulle
så afholde det onde barn fra at dræbe.
Tredje trin indebærer erkendelsen
af, at man ikke ved at se på barnet alene, og isoleret
fra forældrene, kan forklare opkomsten og udbredelsen
af fænomenet. I sin tidlige form kastes mere eller mindre
utilsløret vrede på forældrene. De opfattes som dovne,
uduelige, selvcentrerede og i det hele taget ansvarsløse
i forholdet til deres børn. Det er på dette niveau,
man møder opfattelsen, at forældrene godt kunne gøre
det bedre, hvis de tog sig sammen, anstrengte sig etc.
Senere på dette trin fremkommer forslag om at forbedre
forældrenes evne til at tage vare på deres børn gennem
pædagogiske foranstaltninger. Forældreuddannelse kommer
på tale. Rationalet er nu, at miseren skyldes forældrenes
manglende viden om, hvilke behov børn har, som de skal
tilfredsstille på forskellige tidspunkter af børnenes
opvækst. Tilbød man, eller mere autoritativt, krævede
man af forældrene, at de Jod sig undervise, da kunne
man forbedre deres muligheder for at møde børnene på
den rigtige måde. De, der er nærmest disse familier,
herunder politiet, har dog erfaring for, at netop denne
gruppe forældre er den, der er sværest at motivere,
ja blot at komme i kontakt med.
Endelig følger det fjerde trin,
hvor det anerkendes, at det er i forholdet mellem forældre
og barn, kimen til en mere holdbar indsigt i baggrunden
for disse tragiske hændelsers opståen skal findes. lmidlertid
forudsætter dette trin også, at den erkendelse er nået,
at der ikke er tale om dovenskab eller efterladenhed
hos forældrene i deres måde at være forasldre på, men
at deres manglende omsorg for barnet skyldes manglende
evne.
Her kan det være hensigtsmæssigt at se nærmere på, hvad
der ligger i begrebet omsorgsevne. Hvilke forudsætninger
hos den voksne, der er nødvendige for en sund personlighedsudvikling
hos barnet. Det har vist sig, at det især er på syv
områder, det er vigtigt, at den voksne er modnet til
at møde barnets behov. Disse områder er følgende: Forældrene
må, lige fra starten, være i stand til at opfatte barnet
som et selvstændigt individ, således at det ikke tillægges
egne eller andres negative egenskaber det ikke har.
Forældrene må have realistiske forventninger
til de følelsesmæssige behov, et barn kan dække. Med
andre ord: Forældrene må opfatte omsorgssituationen
retvendt, så de ikke forventer, at barnet skal tilfredsstille
de voksnes grundlæggende omsorgsbehov.
Der må være rimelig overensstemmelse
mellem forældrenes forventninger til barnets formåen
på ethvert trin i udviklingen og barnets faktiske formåen.
Endvidere må der hos forældrene
være evne til positivt engagement i samværet med barnet.
Når barnet forsøger at fange forældrenes opmærksomhed,
må forældrene som hovedregel møde barnets opfordring
positivt. De må ikke være upåvirkede af barnets kontaktforsøg,
reagere mekanisk eller ligefrem afvise barnet.
Det er nødvendigt, at forældrene
er i besiddelse af fornøden indlevelsesevne, og de må
også kunne kommunikere denne videre til barnet. De må
kunne forstå det barn, der er i følelsesmæssigt affekt,
og de må kunne acceptere det. De må også kunne forstå
det smerteplagede barn, hvad enten der er tale om fysiske
eller psykiske smerter, f.eks. savnet af forældrene,
der ikke er hos barnet. Evnen til at kunne bekymre sig
for sit barn, for dets sundhed og trivsel baserer sig
på samme indlevelsesevne.
Forældre må være i stand til at prioritere tilfredsstillelsen
af barnets mest grundlæggende behov før tilfredsstillelsen
af egne. F.eks. må de ikke forlade barnet alene hjemme,
selvom de føler sig nok så isolerede selv.
Endelig må forældre besidde evnen
til ikke at afreagere frustration og aggression impulsivt
på barnet på en måde, der truer dets grundliggende sikkerheds-
og tryghedsfølelse.
Umiddelbart kan en sådan opremsning
virke overvældende. Taget punkt for punkt er det dog
ikke vanskeligt at begribe, at manglende evner på hvert
af de nævnte områder kan problematisere barnets mulighed
for at få tilfredsstillet sit omsorgsbehov. Hertil kommer
dog, at et elsket barn født af modne forældre med meget
stor sandsynlighed vil være sikret fornøden omsorg.
Også uden at forældrene forinden har uddannet sig til
at være forældre.
Alle børn er imidlertid ikke elskede
af deres forældre - trods den frie abort. Og alle forældre
er ikke modne og i stand til at møde barnets behov,
som de her er anført. Afgørende er, hvor afvigende forældrenes
forudsæt- ninger er i forhold til barnets fordringer,
og hvordan forældrene afviger. Er der tale om mindre
afvigelse, der inden for en overkommelig tidshorisont
kan forandres med pædagogiske eller psykologiske foranstaltninger,
eller er der tale om store afvigelser på områder, der
erfaringsmæssigt kun vanskeligt - eller slet ikke -
lader sig korrigere?
Et centralt behov hos barnet er
behovet for forældrenes evne til at leve sig ind i dets
situation og til at kunne bekymre sig for det. Tilstedeværelsen
af denne evne, kombineret med den fornødne handleduelighed,
beskytter barnet i en lang række situationer, også imod
at opholde sig på steder, i selskaber og på tider, hvor
opholdet er risikobetonet, men hvor barnet ikke selv
har forudsætninger for at gennem skue denne risiko.
lndlevelse, har det vist sig, er
en evne, det enkelte menneske udvikler i kraft af erfaring
under opvæksten. Den voksne, der har haft forældre med
denne evne, møder sit barn med indlevelse. Omvendt,
den voksne, der ikke selv blev mødt med indlevelse under
opvæksten (og heller ikke mødte den hos andre betydningsfulde
voksne), har ikke forudsætningerne for at møde sit barn
med indlevelse. 0g det barn, der ikke har mødt indlevelse
hos forældrene, har dårlige forudsætninger for selv
at udvikle indlevelse og dermed for at føle sympati,
der kan tøjle impulsiviteten i en konfliktsituation.
Endelig kan det tilføjes, at det har vist sig, at muligheden
for, ved pædagogisk eller psykologisk behandling, at
tilvejebringe indlevelsesevne, hvor den ikke er, er
begrænset, og i bedste fald fordrer en meget tidkrævende
indsats.
På det fjerde trin i erkendelsesudviklingen
kan det således konkluderes, at forældre med manglende
omsorgsevne, og især manglende indlevelsesevne, er personlighedsmæssigt
skadet mange år før, de står med ansvaret for egne børn
- og at deres muligheder for at løfte dette ansvar er
meget begrænsede den dag de står med barnet.
Når »kurativ behandling« viser sig at være så
vanskelig, efter at skaden er sket, er det nærliggende
at se på forebyggelsesmulighederne.
Med udgangspunkt i det ovenfor anførte følger,
at udviklingen af forældrenes omsorgsevne begynder ved
deres eget livs begyndelse. Spørgsmålet bliver da: Hvordan
kan vi tilrettelægge opvækstvilkårene for de børn, der
fødes i dag, for at de kan få udviklet den omsorgsevne,
deres børn har behov for?
Allerførst kan antallet af børn
født af forældre, der ikke kan imødekomme børnenes
grundliggende behov for omsorg, søges begrænset. Det
kan gøres på flere måder. Det er kendt, at uddannelseslængde,
tidspunktet i kvindens liv, hvor hun føder sit første
barn, og det samlede antal børn hun får, hænger sammen.
En meget synlig risikogruppe udgøres herefter af den
lille gruppe af børn, der dropper ud af skolen
før udgangen af det obligatoriske 9. skoleår (denne
gruppe har også vist sig at være stærkt overrepræsenterede
i andre svært belastede grupper, herunder stofmisbrugende
og unge med en kriminel løbebane). Der er således mange
gode grunde til at vie netop denne gruppe ganske særlig
opmærksomhed. Man kunne forlænge den obligatoriske grunduddannelse
med et år til 10 år. Dette ville medføre en tendens
til, at de unge, der tidligst får børn, vil udskyde
tidspunktet til senere - og i alt få færre børn, der
skal dele forældrenes samlede ressourcer.
Er graviditeten indtrådt, må den
der møder og vejleder den umodne kvinde (og hendes mand),
egen læge, sagsbehandler, ungdomsrådgivere m.fl. ikke
som baggrund for deres holdning begrænse sig til snævert
lægelige forhold eller forhold, der alene relaterer
sig til den gravide og hendes mands situation og fremtid:
Bolig, arbejde og uddannelse m.v., men også vægt det
ufødte barns behov for en tilfredsstillende omsorg.
Er den gravide i tvivl, måske endda fordi hun selv føler,
at hun ikke er opgaven voksen, bør det overvejes at
støtte hende i svangerskabsafbrydelse - og ikke i at
lade graviditeten ende med fødsel med efterfølgende
tilbud om diverse støtteforanstaltninger, der alligevel
ikke formår at forandre på det væsentligste: Forældrenes
manglende omsorgsevne.
Flyttes fokus fra den mest udsatte
befolkningsgruppe til samfundsudviklingen mere generelt,
kan man spørge om den omsorg, der møder dagens børn,
er ringere eller bedre end tidligere. To grupper af
børn er under alle omstændigheder i en udsat position:
Børn af: forældre, der arbejder meget og børn af forældre,
der ikke arbejder. Det sidste skyldes frustrationerne
forbundet med stigmatisering og lediggang, men det skyldes
også, at vi voksne har den bedste kontakt med børnene,
når vi samtidig også er i kontakt med andre voksne.
At være alene med barn/børn over en længere periode
er udmattende - en situation der også er set at være
en hyppig foriøber for tilfælde af egentlig børnemishandling.
For børn med meget travle forældre, børn der må opholde
sig i deres institutioner i de allerfleste af deres
vågne timer, er situationen også problematisk. Vi må
ikke glemme, at det var i løbet af 60'erne og 70'erne,
at vuggestuen for alvor blev en del af børnenes dagligdag.
Der har siden været tale om en udvikling imod stadig
mere daginstitutionsplacering af vores børn. Allersenest
er der gjort forsøg med nattetilbud, som supplement
til dagtilbuddene(!).
Hvilke konsekvenser har denne udvikling
haft for den første daginstitutionsanbragte generation
af forældre? Den bekymring, der vækkes, er, at børn
og forældre er på vej væk fra hinanden. Den udvikling
tåler rigtig mange voksne dårligt (spørg din kollega,
der lige er vendt tilbage fra barselsorlov og har afleveret
sit barn i vuggestue, hvor mange timer, hun bruger på
at spekulere på barnet), men hvor adskillelsen ikke
er afstemt efter barnets udvikling, da tåler barnet
den endnu mindre. Nærheden mellem forældre og barn,
der er en forudsætning for etableringen og vedligeholdelsen
af tilknytningen mellem parterne, vanskeliggøres og
dermed vanskeliggøres barnets mulighed for at nyde den
omsorg, der er nødvendig for barnet - og for barnets
barn.
Hvis det er rigtigt at disse to
grupper af børn med tiden vokser sig større, er der
grund til bekymring - og til at igangsætte initiativer,
der er i stand til at bryde udviklingen, inden det er
for sent.
Vi har tilstrækkelig viden til at
kunne forebygge omsorgssvigt og de sociale konsekvenser,
der følger. Spørgsmålet er, om der er vilje til at bruge
denne viden konstruktivt.
Sidst
opdateret den
04.05.2006
post@sfsmith.dk
|