Af Søren Friis
Smith
Kristeligt Dagblad, 20.12.2000.
Børn, der selv skal finde
ud af at stå op om morgenen, kan ofte ikke magte
det store ansvar, som deres travle karriereforældre
har pålagt dem.
Den radikale folketingspolitiker,
Marie Bruun-Vierø, er kommet med et forslag,
hvis mål er at modvirke pjækkeriet i skolen.
Må jeg opfordre til, at man tager dette initiativ
alvorligt i stedet for reagere med de sædvanlige
afværgeargumenter, f.eks. at det er 'u-dansk'.
Mit arbejde gennem 13 år med at undersøge
forældres omsorgsevne for kommunerne blotlægger
visse mønstre. Ét sådant mønster
er netop, at det blandt de mødre, jeg undersøger,
er reglen snarere end undtagelsen, at de begyndte at
pjække omkring 5. klassetrin. I de fleste tilfælde
gjorde de kommunale myndigheder ikke noget seriøst
ved det, før det var for sent.
År senere bliver man i kommunen
bekymret for, om moderen kan tage sig af sit barn. Det
kan være, fordi hun i mellemtiden er blevet alkohol-
eller stofmisbruger, psykisk syg eller måske kriminel.
Set fra mit ståsted er fællestrækket
for rigtig mange af disse kvinder, at de både
tidligt og meget tydeligt med deres pjækkeri signalerede,
at de var på vej ud i en personlig og social fejludvikling.
Når man siden taler med dem,
er den helt almindelige forklaring, at de var alene
hjemme om morgenen, fordi deres forældre var på
arbejde på det tidspunkt. De skulle så selv
stå op og komme af sted - og det magtede de ikke.
Måske er det lidt overraskende? Forældrene
var oftest ikke hjemme om morgenen, og det var ikke,
fordi de var på morgenværtshus - de var
på arbejde!
Forældrenes arbejde gør
situationen mere 'stueren' i en tid, hvor arbejde og
karriere prioriteres højere end børn,
ifølge den offentlige mening. Det er altså
ikke nødvendigvis, fordi forældrene er
arbejdsløse, at det går galt, men fordi
de arbejder på det forkerte tidspunkt af døgnet
- set i forhold deres børns behov. Måske
er forældrenes flittighed en medvirkende årsag
til, at kommunale initiativer på dette tidspunkt
i barnets liv mangler eller er så lemfældige.
Ved at undlade at sikre, at et barn
får den støtte, der er nødvendig
for at komme i skole, ser man bort fra, at 11-12årige
børn helt enkelt ikke er modne nok til at klare
sig selv om morgenen med alt, hvad det indebærer.
Lige som man ser bort fra, at det netop er de forældre,
hvis tilknytning til barnet er mangelfuld, der er i
stand til at forlade det om natten uden uoverstigelige
samvittigshedskvaler.
Tager man Marie Bruun-Vierø's
initiativ alvorligt, vil en positiv konsekvens være,
at der kommer fokus på de børns opvækstbetingelser,
der er uhensigtsmæssige, men skjulte for de kommunale
blikke. De er nemlig rettet mod de kendte problemforældre:
De psykisk syge, misbrugerne og de kriminelle. Pjækkeriet
vil være signalet, der vækker opmærksomhed,
og hjælpen til forældre og børn vil
blive bragt i stand på et så tidligt tidspunkt,
at det endnu er muligt at bringe dem tilbage på
sporet igen sammen.
Mere problematisk kunne man opfatte
et sådant initiativ i nogle skolekredse: Forstillede
man sig et øjeblik, at samtlige børn,
der i dag har en i bedste fald 'ekstensiv' skolegang,
i værste fald slet ingen, mødte op i skolen
i morgen og ikke kunne slippe derfra, før skoleklokken
ringede, ville der nok opstå problemer. Det er
selvfølgelig ikke rart at tænke på.
Alternativet, at man lader de børn, der mest
har brug for opmærksomhed, sejle deres egen sø,
er dog endnu værre.
Man kan diskutere, om man skal genindføre
'mulkten', eller om en af kommunens biler skal stilles
til rådighed i en morgentime, for at hente de
børn, der pjækker - og om denne transport
skal være belagt med en afgift - eller om noget
helt tredje er bedre. På baggrund af mine erfaringer,
er det dog for mig at se udenfor diskussion, at pjækkeri
hos børn er at betragte som en advarselselsklokke,
og at kommunernes laden stå til kun kan betragtes
som omsorgssvigt overfor nogle børn, der i forvejen
er svigtede.
Afslutningsvis skal jeg understrege,
at mine erfaringer alene hviler på klinisk praksis.
En hurtig forskningsindsats på området vil
være velkommen. Man behøver dog ikke at
afvente en sådan for at begynde at handle. Med
omgående virkning kan man beslutte, at der dagligt
skal føres protokol over alle børn i den
undervisningspligtige alder, hvoraf såvel fremmøde
som 'lovligt' og 'ulovligt' fravær vil fremgå.
Den opgave, er det min opfattelse, tages ikke fuldstændigt
seriøst alle steder.
Sidst
opdateret den
04.05.2006
post@sfsmith.dk
|